Wednesday, September 23, 2009

Teori Pengurangan Ketidakpastian (Uncertainty Reduction Theory)

Dikemukakan oleh Charles Berger dan Richard Calabrese pada pertengahan tahun 1970an, ia tentang penggunaan komunikasi manusia bagi mendapat pengetahuan di samping membentuk persefahaman antara sesama manusia secara amnya dan di antara dua individu dengan khusus . ia bertujuan berkomunikasi ialah untuk mengenali individu tersebut, ia perlu bertanya soalan dan memberi jawapan atau berdiam diri apabila berjumpa orang yang baru dikenali .
Semasa kita berkomunikasi sesama kita, sebenarnya kita mempunyai tujuan untuk mengetahui tentang individu itu, siapa dia, dari mana asalnya, kenapa dia berjumpa dengan kita, apakah latar belakangnya, apakah niatnya terhadap kita dan pelbagai persoalan yang ditimbul di fikiran kita.
Uncertainty reduction theory atau teori pengurangan ketidakpastian, ia juga disebut Initial interction theory. Teori ini diciptakan oleh Charles Berger dan Richard Calabrese. Tujuan mereka dalam menghasilkan teori ini adalah untuk menjelaskan bagaimana komunikasi digunakan untuk mengurangkan ketidakpastian diantara orang asing yang terikat dalam perbualan mereka bersama.

Kenyataan teori
Apabila kita bertemu seseorang yang tidak kita kenali kita merasa tidak pasti. Terdapat dua jenis ketidakpastian, iaitu ketidakpastian perlakuan dan ketidakpastian kognitif
n Teori mempunyai 7 aksiom (kenyataan yang perlu diterima sebagai benar tanpa perlu diuji
n Teori URT adalah teori aksiomatik
n Aksion teori menyatakan perkaitan antara ketidakpastian dan variabel utama – output verbal, kemesraan bukan verbal, pencarian maklumat, pendedahan kendiri, persamaan, kesukaan dan resiprositi (timbal balik)
Tahap interaksi awal
n Fasa permulaan
n Fasa peribadi
n Fasa exit
Fasa permulaan
n Beri maklumat luaran – asal, tempat kerja, pendidikan, pengalaman
n Bergantung kepada respons daripada orang yang baru dikenali
n Komunikasi diteruskan kalau ada resiprositi
Fasa peribadi
n Berkongsi nilai, kepercayaan, sikap dan maklumat yang lebih peribadi
n Cuba beri gambaran siapa kita spt pandangan tentang masalah remaja; kesan media massa terhadap remaja; kepercayaan kita tentang nilai-nilai yang perlu ada pada orang muda dan lain-lain.




Fasa exit
n Membuat rancangan sama ada akan teruskan hubungan, menjadi lebih rapat atau kekalkan hubungan setakat tahap peribadi
Aksiom
A1 Apabila tahap komunikasi verbal antara orang yang baru dikenali meningkat, tahap ketidakpastian berkurangan
A2 Apabila tahap komunikasi bukan verbal meningkat, ketidakpastian berkurangan, kekurangan ketidakpastian menyebabkan komunikasi bukan berbal bertambah
A3 Tahap ketidakpastian yang tinggi meneybabkan perlakuan pencarian maklumat meningkat. Apabila tahap ketidakpastian berkurangan, pencarian maklumat berkurangan
A4 Tahap ketidakpastian yang tinggi dalam hunungna menyebabkan kemesraan berkurangan
A5 Tahap ketidakpastian yang tinggi menghasilkan kadar resiprositi yang tinggi. Tahap ketidakpastian yang rendah menghasilkan resiprositi yang rendah
A6 Persamaaan anda inidvidu mengurangkan ketidakpastian, ketidaksamaan menigkatkan ketidakpastian
A7 Tahap ketidakpastian yang tinggi menyebabkan kita kurang menyukai seseorang, manakala kurangnya ketidakpastian menyebabkan kita lebih menyukainya.
n Perkaitan 7 aksiom menghasilkan 21 teorem
n Teorem boleh diuji logiknya
Proses mencari maklumat
n Dorongan mencari maklumat
Pengharapan interaksi pada masa hadapan
Nilai insentif – apa kelebihan kita kenal dengan individu
Devian (kelainan) – ganjil, pelik jadi ingin tahu
n Strategi mencari maklumat
Pasif – memerhati tanpa disedari
Aktif – minta pihak ketiga dapatkan maklumat
Interaktif – mendapatkan maklumat secara terus dengan interaksi
Kritik teori
n Teorem 17 – pencarian maklumat dan kesukaan berkait secara negatif (apabila kita suka seseorang kita kurang cari maklumat tentangnya; bila kita tak suka seseorang kita cari lebih maklumat tentang individu tersebut)
n Aksiom 3 – pencarian maklumat di dorong oleh sebab ingin tahu (kurang ketidakpastian). Bagaimana kalau langsung tidak berminat?
n Benarkan dorongan untuk mencari maklumat ialah jangkaan interaksi masa depan, nilai insentif, dan devian? Apa yang penting apabila berkenalan dengan seseorang?
n Teori banyak meransang penyelidikan (heuristik)
n Teori Pengurusan Kerisauan/ketidakpastian teori komunikasi antara budaya
n Sesuaikah teori ini untuk menerangkan proses pembentukan hubungan dalam konteks masyarakat Malaysia?

Kajian lepas

Hasil daripada kajian lepas, Berger dan Calabrese pada tahun 1975, mereka berpendapat bahawa teori pengurangan ketidakpastian ( Theory uncertainty reduction ) memiliki proses yang proaktif dan retroaktif. Pengurangan ketidakpastian ( Uncertainty reduction ) yang proaktif iaitu ketika seseorang berpikir tentang pilihan komunikasi sebelum benar-benar terikat dengan orang lain. Pengurangan ketidakpastian ( Uncertainty reduction ) yang retroaktif terdiri dari usaha-usaha untuk menerangkan perilaku setelah pertemuan itu sendiri.
Berger dan Calabrese menyatakan bahawa ketidakpastian dihubungkan dengan tujuh konsep lainnya yang berakar pada komunikasi dan perkembangan hubungan. Tujuh konsep itu adalah verbal output, nonverbal warmth ( seperti misalnya nada bicara yang menyenangkan ), pencarian informasi ( menanyakan pertanyaan ), self-disclosure (menyampaikan bahagian dari informasi tentang diri sendiri pada orang lain), reciprocity (pertukaran) disclosure, persamaan, dan kegemaran.
Berger dan Calabrese yakin bahawa ketika orang -orang asing pertama kali bertemu, mereka mula-mula meningkatkan kemampuan untuk berkomunikasi dalam usaha untuk mengeluarkan perasaan dari pengalaman komunikasi mereka. Komunikasi dapat dimaksudkan sebagai kemampuan untuk forecast pilihan kelakuan yang mungkin boleh dipilih dari kemungkinan pilihan yang tersedia bagi diri sendiri atau bagi pasangan relasi. Explanation (keterangan) digunakan untuk mentafsirkan maksud dari perbuatan masa lalu dari sebuah hubungan. Prediksi dan explanation merupakan dua konsep awal dari dua subproses utama pengurangan ketidakpastian (uncertainty reduction)

2 comments: